Gräfsnäs museijärnväg

SMHI är på ett strålande humör solen skiner kanske inte från en klarblå himmel, men en riktig Triumph dag i allafall. Knappar in goa slingriga vägar med mål AGJ Anten-Gräfsnäs-Järnväg. En 12 km lång levande museijänväg.
Ett koleldat ånglok från början av 1900-talet drar tåget mellan Anten och Gräfsnäs, hastigheten är 40 km/tim vilket var standard på smalspåren vid sekelskiftet.
Vid Kvarnabo stannar tåget för att fylla på vatten i lokets tankar 1500 liter, det behövs 50 liter vatten och 10 kg kol per km för att dra fram detta lok på 35 ton














Jag har en liten fascination vad gäller just ånglok, vad det nu beror på vet jag inte, finns säkert någon psykolog som kan hitta en diagnos på det. Men ett intresse som är lätt att kombinera med motorcykeln, det gäller bara att hitta dom rätta vägarna till tågen, långa och krokiga.
























Från jönköping via Mullsjö, Ryfors, Trädet, Hudene, Herrljunga, Fåglum, Nossebro, Sollebrunn och slutligen Gräfsnäs. Mestadels asfalt men lite bus på grus fick jag med mig på denna Triumphdag.
17 mil enkel resa,ett stopp med en medhavd gofika det var grunden för dagens tur.  Totalt blev det runt 35 mil. Med lite lunch och en gofika, en bra dag på Triumphbågen 😎

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar