Lite gnissel och en lätt duns från garageporten, det fick bli startskottet på den här resan. Väl förberedd med fokus på dom delar eller "point of interest" som är planerade.
Telemarkskanalen, Heddals stavkyrka, Tungvattenfabriken, Lysebotn, Predikstolen, Lindesnes fyrplats. Men först ska jag möta upp mina resekamrater, Reine och Bosse. Efter tre års väntan är siktet nu inställt på färjan i Moss över till Horten, där vägen till färjan och början på resan blir den snabbaste vägen genom Västergötland mot Uddevalla. Otålig att nå gränsen och känna av lyxen att komma utomlands, även att det "bara" är Norge. En skir grönska såhär i mitten av maj och över allt en sol på en klarblå himmel, en underbar färgpalett att färdas igenom på en motorcykel, både doft och färgintryck blandad med tankar kring resan som ligger framför oss.
Sist jag körde förbi varvsområdet i Uddevalla var säkert början på 80-talet och i en Scania, några år innan varvet avvecklades (-86) Lastade kalk från acetylenverket en gång i veckan här, och varje gång man svängde in på varvet var det lika spännande att se hur långt hade man hunnit denna gång? Det var imponerande hur snabbt det ändå gick att bygga ett fartyg, plötsligt när man kom upp och skulle lasta så var det tomt på bädden och man förberedde nästa kölsträckning. Idag är det andra verksamheter på plats då vi kör förbi, men den här gången på motorcyklar. Kör igenom tunnlarna och Uddevalla försvinner i backspeglarna. Vi fortsätter på väg 165 mot Halden, en liten omväg blir det, men det är det värt för att slippa få träsmak på E6:an.
Känner mig rätt nöjd på färjan över till Horten, en halvtimmes tur till en kostnad av åttio norska. En liten paus och en gnutta havsluft istället för att köra via Drammen eller Oslo. Vi håller oss till planen och letar upp campingen strax utanför Horten och får oss tilldelad en liten hytte.
En liten kedjesmörjar ritual för den det berör och en kortare kvällspromenad innan det är dags att krypa ner i sovsäcken. En tidig frukost för att hinna med dagens etapp, den är visserligen bara 35 mil men norska vägar är lite långsammare och det blir många stopp både för mat och fotografering. Minst sex timmar kommer det att ta. Lunch vid Telemarkskanalen, samtidigt som Henrik Ibsen skulle vidare upp bland slussarna i kanalen
Nästa stopp den magnifika Heddal stavkyrka som är den största stavkyrkan i hela Norge. Den byggdes hela vägen tillbaka på 1200 -talet och har genomgått flera renoveringar på grund av dåligt underhåll genom åren, framför allt på 1500-, 1800- och 1900 -talen.
Dags för nästa etapp mot Rjukan via Gaustatoppen, vädret har växlat till lätt regn och temperaturen sjunker ner till 4°. Det är nu den gamla klyschan passar in " det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder"
Framme i Rjukan och ett B&B vandrarhem och en natts god sömn, ingen brådska på morgonen då museet öppnar kl 12. En kortare sväng till den imponerande kraftstationen, som tyvärr inte var öppen för besökare innan det var dags för Vemork.
En liten promenad upp till museet där vi förkovrade oss i lite krigshistoria. Tungvattenaktionen var en sabotageaktion under andra världskriget i Norge då Norsk Hydros elektrolysanläggning för tungt vatten i Vemork vid Rjukan i Telemark sprängdes. Detta gjordes för att hindra Tyskland att få tillgång till tungt vatten, vilket var en nödvändig del i Nazitysklands kärnvapenprogram. Aktionen genomfördes på natten till den 28 februari 1943.
Vidare mot Lysebotn trodde vi men här var inte alla vägar öppna än efter vintern, så en omväg fick det bli men vad gör det när vägarna är fantastiska. Efter en god natts sömn och den sedvanliga kedjeritualen var det dags för färd mot Lysebotn
Ett fantastiskt väder på fantastiska vägar ner mot Lysebotn, nästan som man blir tårögd.
I väntanpå färjan som ska ta oss till Lauvvik passade vi på och laga en liten lunch vid kajkanten, ett av dom bättre fönsterborden jag haft.
En timme på Lysefjorden till Lauvvik, här passerade vi Kjeragbolten och Predrikstolen därefter en halvtimme på hojen innan vi var framme vid hotellet i Stavanger och en välbehövlig vila inför vandringen ut till Predikstolen tidigt nästa morgon. Det är en tung vandring på två timmar enkel väg. Belöningen utdelades på plats, med en magisk utsikt, samtidigt som den är både hisnande och skrämmande i alla fall för en lätt höjdrädd 70-årig gammal biker.
Några foton och en sista kopp kaffe innan jag börjar den två timmar långa och mödosamma vandringen ner till Reine och Bosse som stod över denna dag, nu väntade 25 mil på hojen söderut med sikte på Norges sydligaste punkt på fantastiska vägar, vilket det är gott om här i Norge.
Tidig frukost och ännu en fin dag, med en kort tur ner till Lindesnes fyr Det är Norges äldsta fyrplats, den första fyren tändes redan 1655. Nya fyrtorn byggdes sedan 1725, 1822, och 1854. Ruinen av 1822 års fyr finns kvar. Det nuvarande järntornet byggdes 1915 men använder en stor Fresnellins från 1854 års fyr.
Från Lindesnes till lillesand för lite god mat nere i hamnen, innan vi tog den snabbaste vägen till Horten för en sista natt i Norge, för den här gången
Sista dagen blev en liten omväg till Ed via Nössebrovägen, en väg som har lika mångakurvor som året har dagar, därefter raka spåret till Jönnet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar