Nordkap 2019

Så är man tillbaka efter 10 dagar och 520 mil från en liten tripp till Nordkap och Kirkenes tillsammans med Bosse, vi började trippen i hällregn från Jönköping via E4. I Södertälje kunde vi plocka av oss regnställen, för att inte behöva dem något mer på den här resan. Första etappen gick till Sundsvall, dit vi kom något kylslagna så tältet bar jag ombord på en väl förtöjd pråm som vi mönstrade på för en natt.

Vidare nästa morgon mot Högakusten på väg till nästa stopp i Luleå med ett bra och billigt boende centralt, så tältet blev ouppslaget även denna kväll. En pizza på stan fick avrunda denna dag.

Nästa etapp var det dags att passera polcirkeln, nu började (väg)renarna visa sig det tillsammans med sjunkande temperaturer. På väg till Kautokeino, en samisk ort med 1300 invånare, här hade vi en förbeställd stuga så även denna natt blev tältet ouppslaget

Fyller upp Tigern med tigersoppa för att ta sig an Nordkap, 5-8° lite moln på himlen men solen fanns där om än något avaktande. 285 norska spänn kostar det den sista biten på europas nordligaste bilväg. En storslagen naturupplevelse, en liten fotosession och ett par selfies samt en värmande fika, innan det var dags att återvända till Honningsvåg, som är Norges nordligate stad. Här var ett rum förbeställt, så in med packning och tält på rummet innan vi tog bågarna ner till byn och handlade lite frukostmat

Vidare nästa dag på underbara mc vägar mot Kirkenäs som ligger i den allra nordöstra delen av Norge, nära den ryska gränsen. Vi är nu 40 mil norr om polcirkeln och faktiskt lika långt österut som Sankt Petersburg.

Här väntade ett hotellrum i centrum, mycket folk på stan vilket kanske berodde på att det var en ryssmarknad denna helg. Visa in till Murmansk skulle bli alldeles för dyrt med extra hotellnätter, så vi återgick till den ursprungliga planen.

Hemresan genom Finland via Rovaniemi och kustvägen ner till Osnäs. Här tog vi en del av den historiska postvägen som  gick från Stockholm till Åbo och vidare till Sankt Petersburg med början 1638. En övernattning i den Ålänska arkipelagen innan vi tog färjan över till Grisslehamn

Genom Stockholm och ner till Tungelsta för att ta slingerbulten till Rosenhill och en lunch, vidare söderut över Skanssundet och gamla E4 till Norrköping och en beställning av en ny sadel till ingenjören. (Jag tror han skulle behöva en Triumph sadel för att kunna sitta bekvämt) därefter fortsatte vi ner mot Jönköping på lite goa vägar. Väl i garaget plockar jag av tältet för sista gången och undrar fortfarande hur det ser ut, det får bli en överraskning på nästa resa.