Sognefjället 2024

 

Den 9juni

Färden över Sognefjället började för min del vid Fossbergom på väg 55, till en början i behagliga temperaturer och en grönskande dalgång. Ingen sol i sikte ett lätt duggregn, så regnkläder på från start. De yttre omständigheterna kunde ha varit bättre, så utsikterna för fina utsikter var inte så stora. Samtidigt som vägen slingrar sig upp på fjället sjunker temperaturen och snön från nattens snöfall ligger kvar vid sidan om vägen. Var väl inte helt övertygad att jag skulle komma över på andra sidan passet, jag var beredd att vända ända till jag kom upp på den högsta punkten. Därifrån kunde det bara bli bättre. 0 gradigt och frostvarningar på displayen, så det rullade på i ett lugnt tempo


Får nog räkna den här turen över Sognefjället som okörd, med en förhoppning om ett nytt försök längre fram i strålande sol och torr vägbana. Väg 55 får ligga kvar på min Wishlist då jag gärna upplever den från Fossbergom till Sogndal under bättre förhållanden 

Ner på andra sida passet, uppehåll i vädret och nära nog två siffriga temperaturer. Nu började jag leta efter en hytte för lite värme och en bit mat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar