Museijärnvägen i Ohs

Tidig morgon på Himalayan genom ett soligt Småland, anslöt på Trans Euro Trail vid Åsenhöga vidare ner till Hörle och till den punkt där TET korsar Ohsabanan. Utrustad med kamera och ett nyinköpt objektiv blev det en stunds väntan, innan ångvisslan från det drygt hundraåriga loket hördes genom den täta småländska skogen. 


Vet inte riktigt varför fascinationen av ånglok och gamla tåg är så påtaglig, men det finns säkert en diagnos för det också. Men upplevelsen, ljud, dofter och en del nostalgi bidrar säkert. Lägg därtill allt arbete som frivilliga entusiaster lägger ned för att bevara detta kulturarv.  Bara detaljer och tekniken på ett ånglok från 1800 och tidigt 1900-tal är ett imponerande hantverk. 



Loket på bilden är ett brigadlok från Tyskland, byggd 1919. Brigadloken byggdes till en del åt den tyska arméns Heeresfeldbahnen där de under 1:a världskriget 1914-1918  trafikerade diverse försörjningslinjer bakom fronterna. Efter kriget såldes flertalet lok till flera nationer. Ohsabanans lok kom till Sverige och Emsfors pappersbruk 1923 och till Ohs 1970 källa Ohs Bruk Järnvägsmuseum   eeresfel

dbahnen, HF, under 1:a världskriget och trafikerade

allehanda försörjningslinjer bakom frofrån pappersbruket vid Emsfors.nterna.
yskland där de tillhörde den tyska arméns Heeresfeldbahnen, HF, under 1:a världskriget och trafikerade allehanda f.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar