Silly season

Nu närmar sig "silly season" med stormsteg, fast fortfarande kan det bli någon kortare tur om lust och väder infinner sig. Under tiden står Tigern i garaget servad och omhändertagen enligt alla, ja inte alla kanske men de flesta rekommendationerna. Med nya däck fram och bak, bakdäcket hade säkert klarat något hundratal mil till. Men planen är ett litet längre tigersprång tidigt i vår och däcken ska ju hålla hela resan. Fick ut 1600 mil på mina Metzler nu får vi se hur många mil Pirelli levererar.


Men innan dess så ska vintern avverkas/övervintras, ett litet avbrott blir 2022 års mc mässa som verkar bli av sista helgen i januari och hålls i Älvsjö. Det har gått ett par år sen den senaste mc mässan, så det ska bli riktigt roligt att få ta del av lite tips och inspiration, och kanske hittar man något onödigt. Men en ny hjälm ska jag kosta på mig till nästa år och jag kommer att väga in hjälmens ventilering, vikt, aerodynamik och ljudisolering. Några saker eller funktioner som är viktiga vid val av hjälm, kanske det inte går att få det bästa av allt så det blir lite kompromissande. Har tidigare haft mest fokus på ventilation och ljud. Ett inre solvisir har jag vant mig vid så det är ett måste. Ett solskydd likt en "keps" för att ta bort den direkta solen från ansiktet tänker jag testa för första gången, kan fungera. Pin-lock för att slippa imma vid körning i regn, är nog ett måste om man nu kommer till Norge. Så den här gången lutar det åt en kombination av integral och adventurehjälm, som också är förberedd  för bluetooth intercom.  

 
lånad bild från XLmoto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar