På grus asfalt och järn

På galet goa vägar ner till Anten och Gräfsnäs och upplevelser på grus, asfalt och järn. Ett koleldat ånglok drar tåget den 12 km långa sträckan mellan Anten och Gräfsnäs med en topphastighet av 40 km/tim, en hastighet som man oftas färdades med i början på 1900-talet




 Själv har jag egna minnen från ångloksepoken i Nynäshamn, vilket varade till 1950-talet. De sista decennierna kördes ånglok parallellt med motorvagnar och motorlok, ännu år 1955 förekom ångloksdragna persontåg och så sent som 1957 drogs de flesta lokalgodstågen av ånglok.  


Det skiljer över hundra år mellan dessa två lok och båda "går som tåget"



Tidsfördriv

I väntan på bättre väder, men framför allt att coronaläget ska förbättras. Skulle vara fantastiskt att kunna åka ner till alpvägarna i Österike, nu när vårens och försommarens norgeresor blev inställda. Under tiden blir det stunder i tecknarhörnet, med korta avbrott på Triumphbågen när solen tittar fram.