En roadtrip

285 mil blev det på denna roadtrip en något nerkortad resa norrut, via Inlandsvägen med lite stickspår till lite sevärdheter. Var lite osäker på vad som gällde vid inresa i Norge, så det blev ett tidigt beslut att hålla mig i Sverige.


Tältet fick följa med som en nödlösning, men första natten blev det tält inte för jag behövde utan mer för att kolla att det funkade. Lite tåg, ett bruk nån gruva,  ett Mannaminne, några forsar och fall. Det blev facit på dena 9 dagars roadtrip.  mer...








Ett stickspår in i Norge ?

Vecka 29 blir starten på en tur norrut, vägvalet är lite öppet ifall Norge öppnar upp för oss svenskar. Då blir det västerut, håller mig uppdaterad via  https://www.visitnorway.no  Blir det grönt ljus så kör jag mot  Dalsnibba och Geiranger, Trollstigen, Atlanthavsvägen, det får bli plan B, plan A blir att fortsätta inlandsvägen norrut som är ursprungsplanen. Hur som helst ser jag fram emot några goa veckor på ökenråttan.

Bild av pixabay.com

Det blir dag för dagplanering  på den här resan, med ett första etappmål Grängesberg via Hjo, Forsvik, Nora. En dagsetapp på 32 mil och med en körtid på 5 tim 45 min, en etapp med mycket fokus på järnvägshistoria och framför allt fina mcvägar. Stiftelsen NJOV äger, förvaltar byggnaderna och järnvägsspåren Ervalla-Nora-Gyttorp samt kulturresarvatet Pershyttan. Järnets järnväg som även var en viktig transportled för Gyttorps dynamit. På Grängesbergsbanornas järnvägsmuseum  finns omkring 160 fordon från mellan 1850 och 1970 bl a Sveriges första trecylindriga ånglok, och världens enda ångturbinlok i bruk. Håller hela planen och om vädrets makter gillar motorcyklister så räcker inte två veckor. Fortsättning på Instagram Mcutsikter