Vårluftning

En fantastisk vårdag och ett utomordentligt tillfälle att lufta min Royal Enfield Himalayan. Letade upp lite grusvägar bara för att testa körförmågan både hos mig och bågen, och trots avsaknaden av att kunna ställa in driving modes funkar den väldigt bra i all sin enkelhet. En rolig och lättkörd mc på aĺla underlag, själv kommer jag att hålla mig till grusvägar och inte skogsstigar, fast det är rätt gott att kunna komma ända ner till sjön för en gofika.


Även däcken känns helt ok på mjuka tjälskadade grusvägar, så hittills känns Himalayan väldigt prisvärd vad gäller inköp. Närmast väntar 1:a servicen efter 50 mil som är väldigt dyr om jag jämför med Tigern och mina tidigare märken.



Royal Enfield



En ny båge i stallet Royal Enfield Himalayan.

Ska bli spännande och testa ett för mig helt nytt märke. Ett av världens äldsta mc-märke som började i England redan i slutet av 1800-talet och Royal Enfield är också det enda mc-märke som varit i kontinuerlig produktion sedan starten. Motorcyklarnas karaktäristiska utseende härstammar från efterkrigstiden fram till 1960-talet. Nu utrustade med modern teknik och med ett retrostuk som de haft i årtionden. Sedan mitten av 1990-talet ägs varumärket av den indiska koncernen Eicher Group och tillverkningen, av närmare en miljon motorcyklar årligen, sker i nybyggda moderna fabriker i Indien. Royal Enfield UK Tech Center i Leicestershire, Storbritannien, är det globala huvudkontoret för produktstrategi, utveckling, design, forskning.

Det blir en spännande dag med en tågresa ner till Österlen och Norrvalla mc, som har nära nog en egen station, för att köra hem Himalayan i ett förhoppningsvis strålande väder.