Ordning i lådorna.

På Royal Enfield sitter det nu två mjuka väskor från Kriega, en tolv och en sex liters. Vilka fyller behovet av packningsutrymme när det gäller Himalayan, tankväskan får den dela med Triumphs ökenråtta än så länge, får se i vinter om den får en egen, något mindre i så fall.


Tigern har i stort sett den utrustning den behöver, men letar efter någon form av flyttbar fackindelning till en av väskorna troligen toppboxen (kökstrossen) Något som passar till gasolköket, gasolbehållare, mat, o.d. det har en förmåga att bli lite rörigt i lådan när man varit ute ett tag, och på kortare turer när man inte har så mycket med, så ska det inte rulla runt och skramla. Troligen räcker det med att modifiera några plastlådor som går att lyfta ner i  boxen när det blir dags för camping.



Himalayan



Ett par dagar på Himalayan med mycket grusvägar, med hjälp av Grusvägskartan och TomTom Go i telefonen. Ser fram emot en spännande höst på Himalayan, hoppas även få med mig lite fina höstbilder. Riktigt roligt att köra så kallad "lätt i sadeln" luta cykeln och flytta tyngdpunkten till motsvarande fotpinne, slappna av, ner med axlarna och låta Himalayan göra jobbet med en enkel teknik utan elektroniska program som varierar beteende. Men det går att stänga av ABS på bakhjulet, och det räcker långt, lugnt och sansat inget övermod. Stort fokus på underlaget då grusvägar varierar från hårt packad och spårig till jämn och mjuk full av rullgrus. Här fungerar Himalayan perfekt, låg vikt, brett och rakt styre och en körställning som passar till ett ojämt underlag, resten är upp till en själv. Är inte intresserad att köra fort. Man är ju gäst på landet bland brukare och boende, så ett stort mått av hänsyn är på sin plats. Möter en del ryttare som är ute och motionerar sina hästar, och då gäller det att stanna, stänga av motorcykeln och låta dom passera på ett säkert sätt.