Först till kvarn sen till...

En kvarn ett dött fall och en fyr 

En heldag på hoj med lätt packning, kameror en termos kaffe och ett smörgåspaket. Tidig start på slingrande vägar, första stoppet en timrad kvarn, eller Gammelsjö Tullkvarn som den heter.



Kraften från Kvarntorpsån som flyter fram genom den tätbevuxna skogen, drev en gång i tiden runt det stora kvarnhjulet som malde säden till mjöl. Betalningen till mjölnaren bestod av en andel av det malda, en kappe ur varje säck (4,58liter) tullades, därav namnet Tullkvarn. Kvarnen var i drift fram till 1942 och tull som betalningsmodell förbjöds 1951.




Yngeredsforsen är en imponerande industrilämning, som var aktiv från början av 1900-talet fram till 1964 då forsen tystnade. Då hade ett nytt kraftverk byggts uppströms i Boaforsen. För att få bästa effekt från turbinerna, ledes vattnet ner i en tunnel förbi Yngeredsforsen och fallet blev torrlagt. Dagen till ära hade man släppt på lite vatten, troligen är det fullt i vattenmagasinen.





Längre västerut än till Morups Tånge Fyr strax söder om Glommens hamn kom jag inte denna dag. Fyren som började byggas 1841 och är 28 meter hög. Och den 1 november 1843 tändes rovoljelampans veke och spred sitt ljus över Kattegatt. Morups Tånge fyr har landets äldsta fungerande fyrlins i original. Väl hemma hade det redan börjat att skymma, hemvägen blev ett lite rakare spår men ändå nära nog 35 mil på dagens trippmätare.




Servicedags



September och dags för service på Triumphbågen inför vintervilan och i år blev det knappa tusen mil på Tigern, fattas sex-sjuhundra till milservice, så det får blir en årsservice. Men ändå hamnade totalen nästan på 1400 mil med hjälp av min andra hoj Royal Enfield, med vilken jag kört nära fyrahundra mil så det blir ändå som ett normalt mc-år. Ett mc år som inleddes i början på maj och fortsätter in i september med några turer bland fina höstfärger på Himalayan. Mc-Johan i Göteborg tar hand om min Triumph. Medan Two Smoking barrels i Skara servar min Royal Enfield, fast det blir först i maj nästa år. Men än är säsongen inte över, medan Tigern får vila så får Himalayan fortsätta tjänstgöra lite till.  


Kan vara dags att se över mc-kläderna, nu när det inte är så tätt mellan turerna. Rengörning och impregnering är väl det som står på programmet. Även med ett Gore-Tex ställ som klarar lätt regn ett par timmar, så behövs ett smidigt regnställ med bra passform. Får se vad som finns i butiken under tiden hojen får service.