Alpturer ll


Fortsätter att titta på turalternativ i Österrike med utgångspunkt Kärnten, nu med bara fem månader kvar av garagesäsongen.



I spåren av klassiska motorcyklar.(29 mil) På väg söderut går rutten via Fürnitz till Wurzenpasset (1 073 m) och Slovenien. Åker genom Kranjska Gora till Jesenice och vidare till Lipce. I byn Pokljuka, (VM i skidskytte) svänger av mot vänster in på en grusväg till Bohinjska Bistrica och därifrån tar man sig till Škofja Loka så långt som till Železniki. Motorcyklister kan nu se fram emot en extremt naturskön väg via Kropa till Kranj. Vid Seeberg Sattel (1.218 m) i Karawanken Range går man tillbaka över gränsen till Kärnten. Själva passervägen är asfalterad och i mycket gott skick. Renodlade on-road-åkare kommer att vara i sitt esse på Seeberg Sattel. Stannar till i Ebriach, väster om Bad Eisenkappel, vid Gasthof Zum Florian och besöker motorcykelmuseet där som drivs av Bedi Böhm-Besim. Inträdet är gratis. Man kan beundra cirka två dussin objekt från första hälften av förra seklet, snyggt arrangerade och välskötta. Fortsätter sedan västerut, men innan du går upp till Schaida Sattel är det värt att ta en kort avstickare in i Trögener Klamm-ravinen.
Sevärdheter: Bunker Museum på Wurzen Pass, Ebriach klassiska  Fordons Museum

Hårnålsböjar för avancerade motorcyklister. (25 mil) Med start i Hermagor mot Tröpolach leder rutten till Nassfeld (Passo Pramollo, 1 552 m höjd), förbi Kärntens största skidort till Pontebba (Italien). Fortsätter genom natursköna Val d'Aupa i riktning mot Moggio och Tolmezzo. När man har kommit över den något förvirrande rondellen i Tolmezzo, kör mot Ampezzo och svänger höger till Sauris. Här på den mycket smala, slingrande vägen med delvis obelysta tunnlar längs Lumi-ravinen upp till Sauris på 1 400 m höjd (den högst belägna kommunen i Friuli-regionen). Över Sella di Razzo (Razzosa och i slutet av bergspasset till höger i riktning mot Prato och Comeglians till Paluzz. Rutten fortsätter sedan mot Timau över det välutvecklade Plöckenpasset på 1 360 m och vidare mot Kötschach- Mauthen. Fortsätter norrut, Gailbergpasset till Oberdrauburg. Här sväng höger, resten av rutten går genom Upper Drau Valley mot Greifenburg-Weissensee och över Kreuzbergpasset (1 077 m) tillbaka till Hermagor.
Sevärdheter: Garnitzenklamm Gorge, Kötschach-Mauthen Front Museum.

Nockberge nationalpark, bikers heaven (28 mil) är fascinerande för alla motorcyklister. Från Hermagor kör man mot Weissensee, över Kreuzbergpasset (1 077 m) till Greifenburg och tar sedan B 100 till Spittal/Drau. Något som är väl värt att se där är Porciapalatset med sitt informativa kulturarvsmuseum. Fortsätter sedan mot sjön Millstätter See. I Seeboden ta avfarten mot Treffling i den andra rondellen och följer den smala vägen genom Lieserdalen mot Gmünd. Gmünd är den bäst bevarade lilla medeltida staden i Kärnten. Dess Porsche Car Museum är också värt ett besök. En omväg här som tar sig genom Maltadalen och över Malta High Alpine Road till den imponerande Kölnbreinsperre, Österrikes största damm på 2 000 meter. Från Gmünd, fortsätt genom Lieserdalen ända till Kremsbrücke. Där svänger man av mot Innerkrems där en av Österrikes mest natursköna bergsvägar börjar: Nockalmvägen, 34 km av äkta bikernöje.  Fortsätter sedan turen till Bad Kleinkirchheim, Radenthein och Döbriac Där, vidare över Glanz (fantastisk utsikt över sjön Millstätter See) till Ferndorf, mot Stockenb och så långt som sjön Weissensee östra stränder.  Efter en kort stopp fortsätter mot Boden och Kreuzen, via Windisch Höhe tillbaka till Hermagor.
Sevärdheter: Porsche Museum i Gmünd, gamla stan i Gmünd, Kölnbrein damm med skywalk.


Alpturer l






2023 års vårresa ned till Österike  med dagsturer på svindlande alpvägar och pass, utgångspunkten i Österike blir lämpligt boende i närheten av Villach
. Därifrån är det bara någon timme till Italienska och Slovenska gränsen. Jag utgår från ett tiotal alternativ till dagsturer, så det finns en hel del att välja mellan. 

 Dagstur. Tre länders tur  ca 30 mil

Från Fakker See på väg 85 österut genom en del av Rosentaldalen, varje område i dalen har sina speciella egenskaper. Vid Kirschentheuer svänger man av mot Loibl-passet (1 367 m), gränsen mellan Kärnten och Slovenien i östra Karawanken-området. Efter Tržič blir det Lesce-vägen för att undvika all trafik på väg mot Bled. I sjön Bled, vid foten av Julianska Alperna, finns en liten ö med Mariakyrkan och dess berömda önskeklocka. Turen fortsätter till Bohinjska Bistrica, med en avstickare till sjön Bohinj som rekommenderas starkt. Därefter tillbaka till Bohinjska Bistrica, fortsätter via Podbrdo mot Tolmin och Kobarid med ett besök i Världskrigsmuseet i Kobrid

Vidare mot Bovec vid floden Soča med dess kristallklara, smaragdgröna vatten och vita klippor med många raviner,  Ett annat bergspass, Predil, som tar sig in i Italien och till Tarvisio. Turen uppför Dobratsch på Villach Alpine Road är den stora finalen på denna tur.


Dagstur. Höjder med historia ca 22 mil

Från Fakker See på väg 85 västerut mot Arnoldstein. Fortsätter till Hart och svänger av där till Kranjska Gora i Slovenien. Det innebär att åka övqer Wurzenpasset (1 073 m) – en krävande men rolig rutt med sina smala, slingrande vägar och lutningar på upp till 18 %. Längs floden Save börjar nästa spännande uppstigning till Vršič-passet. På en höjd av 1 611 m över havet är Vršič det högsta bergspasset i Slovenien och förbinder Kranjska Gora med Trentadalen. Några av de 48 hårnålsböjarna på den norra delen av passvägen har fortfarande kullersten. Från Vršič-passet finns en magnifik panoramautsikt över Triglavs nationalpark. Rutten går vidare mot Soča och Predil till Italien. Innan gränsen har man möjlighet att ta en tur uppför den 12 km långa bergsvägen till alpstugan (1 906 m) vid foten av den 2 677 m höga Mangart. Tillbaka nere i dalen går rutten till Sella Nevea, Chiusaforte och Moggio. Där svänger man in på Val d'Aupa som löper norrut mot Pontebba. En annan stigning väntar - upp till Nassfeldpasset (Passo di Pramollo) på 1 552 m. Nedfarten på den österrikiska sidan har härliga kurvor, som tillsammans med den goda vägbanan är en dröm för en gammal motorcyklist.