Förberedelser

Efter en vecka med temperturer likt en svensk högsommar, tog april ett steg tillbaka. Med regn i söder och snö i norr, så det fick bli garaget för motorcyklarna. Eftersom resan till alperna endast är knappa fyra veckor bort, så kan det vara dags att gå igenom packningen. Nya packpåsar inköpta hos Röda Stjärnan. Rektangulära och i tre storlekar med en dragkedja diagonalt, vilket gör dem smidiga att packa i. Det går inte att klaga på priset heller, köpte faktiskt en dubbel uppsättning. Återstår att se om de håller måttet för en Europa Tour.


Högra sidoväskan reserveras för matlagning, extra gasol är inköpt och nedpackad, så den boxen är i princip klar. Den vänstra boxen är för kläder utanför motorcykelåkning, regnkläder, reflexväst och extra handskar. Packar även med lite motorolja och kylarvätska i reserv. 5 kg är maxvikten på sidoväskorna, men är det brutto eller nettovikt som gäller ? Blir nog en invägning med badrumsvågen i garaget innan vi drar iväg. Toppboxen laddar jag med kameror och drönare, hygienartiklar och diverse ombyten. Allt packat i en innerväska som smidigt kan lyftas ur boxen för att ge plats åt hjälmen och handskarna. Campingutrustning blir i Kriega väskan på passagerarsätet. 

Med färjebiljett bokad och klar samt en uppdaterad GPS, en ungefärlig rutt på Europas landsbygd ner till Alperna. Så nu känns det som förberedelserna är klara utan att vara för exakta. Det måste finnas utrymme för lite spontanitet, och vem vet vad som döljer sig bakom nästa krön eller kurva. Hemresan är mer satt i dunkel, är lite sugen att ta vägen över Stelviopasset och vidare in i Schweiz. Återstår att se, vi är två om besluten och jag har lovat min reskamrat Reine att vi ska vara hemma senast till midsommar.


Vaholms brohus


Vaholms bro en övertäckt träbro ( Sveriges enda?) byggd över ån Tidan i Vaholm någon gång mellan 1830 och 1880. Fördelen med ett brohus är att man skyddar brovirket från regn och snö, och därigenom förlängde man hållbarheten med upp till fem gånger. En typ av bro som var vanlig i delar av USA under 1800-talet. Hit gick söndagens motorcykeltur på det lite mindre vägnätet, både asfalt och grus, och med en liten påminnelse att inte lita fullt ut på GPS:en. Bara att respektera skylt och väghållare, men först en fika innan vi vände på hojarna för en liten omväg och en fortsättning. Mer behövs egentligen inte, lite sol, goa vägar, gofika och till sist en udda bro.