Europatouren/ Moseldalen 2023

Vi lämnade Alperna och lät ett fantastiskt landskap försvinna i backspeglarna, lutade oss framåt  i kurvor genom ett mindre dramatiskt men vackert landskap. Ett lunchstopp i en fårhage på gränsen till Lichtenstein, lite googlande efter ett hotellrum innan det var dags att fortsätta färden ett par timmar till. Sista biten på fantastiska mc-vägar, samtidigt som det var väldigt skönt att parkera hojen denna varma dag. En dusch och en gigantisk pizza hos ett väldigt trevligt värdpar strax utanför Konstanz på den Schweiziska sidan 


Efter en god natt sömn tog vi en liten genväg över fransk mark och hamnade vid detta monument över en mörk epok i europas historia, strax utanför Phalsbourg i Frankrike. Jag tror stridsvagnen är en Sherman, men den i förgrunden är definitivt en Tiger.  


TomTom tog oss upp till Trier, därifrån var det bara att följa floden 
Den populära Moseldalen är  i princip den 20 mil långa sträckan  mellan Trier i söder och Koblenz i norr. Vägen som för det mesta går på båda sidor om floden, med broar vid de charmiga städerna, har skapat en särprägel som tillsammans med dess medeltida slott är unikt och uppskattad.  





Utmed sluttningarna trängs vinrankorna, som ett slags varumärke över vinet som produceras av de lokala vinodlarna. Främst Riesling, som säljs i städernas vinbodar och på restauranger utmed floden.  Moseldalen är ett mecca för vinfantaster, men det finns alkoholfria alternativ också. En våffla med grädde och jordgubbar i Bernkastel-Kues, därefter var vi redo att ta oss an resten av Mosel norrut, både på den östra som västra sidan. En avstickare upp bland odlingarna, för att beundra utsikten och samtidigt smyga in en liten fotopaus, denna varma dag i Moseldalen.

Europatouren/Stelviopasset 2023

Passo dello Stelvio är ett pass i norra Italien på en höjd av 2758 Det är det högsta asfalterade bergspasset i östra Alperna, och det näst högsta i Alperna, 7 m lägre än Frankrikes Col de l'Iseran
Stelviopasset har 75 hårnålskurvor, varav 48 på den norra sidan.
Efter en god natts sömn på Gasthof Stern, vid foten av nationalparken, var vi taggade att ta oss an vägen upp till Passo dello Stelvio. En dag med strålande sol för oss vidare upp på de 48 hårnålskurvorna. Här var quick shift eller shift assistant till god hjälp. Att inte behöva använda kopplingen i kurvorna skapar en mer sömlös övergång mellan växlarna, inget hack i skivan liksom, i dessa skarpa kurvor är rätt växel i rätt ögonblick en stor fördel.

q


En bit upp mot toppen plockade vi fram gasolköket och fixade en liten brunch, kryddad med en fantastisk utsikt över ett otroligt landskap



Bakom de sista kurvorna strax innan toppen bjöds vi på en överraskning. Troligen orsakad av snösmältningen som utlöste ett mini snöskred. Efter en gofika uppe på toppen, lite minglande och en snabb titt in bland de otaliga souvenirbutikerna, var det dags att fara
vidare ner på andra sidan mot Spondalunga och Bormio, över Passo Foscagno och en 20 minuters tågresa genom Vereinantunnel


Biltåget genom Vereinantunnel, tog oss genom berget i ett väglöst del av landet. Här delade jag  kupén med en Audi under de 20 minuter som resan tog