Valåns flottningsränna

Vägen ner gick på det lite mindre vägnätet, genom ett småländsk landskap som börjar byta ut sommarens färger mot höstens gula och klara nyanser, även luften levererar en lite friskare känsla. Väljer grusvägar framför asfalt, där det går, Himalayan gör sig bäst när den får sprätta lite grus. Framme där vägen tar slut vid en väl tilltagen vändplan mitt i granskogen, och när Himalayan tystnar tar forsens brus över och leder mig ner till flottningsrännan. Valån ett mindre biflöde till Nissan, ett vattendrag där man tog vara på vattenkraften. Vilket hade stor betydelse för verksamheter som t.ex. tråddragerier, kvarnar och sågar, vars ruiner kan ses på flera platser utmed ån.


Valån var en av de första som anslöts till Nissans flottnings område i början på 1900-talet.
Det är inte mer än 50 år sen timmerflottningen i rännan upphörde och lastbilarna tog över timmer transporterna från skogen. I ett tidigt skede flottades "pitprops" gruvstöttor för att skickas till de engelska kolgruvorna. Men i huvudsak levererades det massavirke till Hyltebruk. Numera är rännorna ett kulturminne över flottningsepoken.






 


Röttle

 


Man behöver inte åka så långt för att hitta intressanta miljöer. Vet inte hur många gånger jag åkt igenom Röttle by, på väg norr eller söderut utefter Vättern utan att stanna. Men den här dagen parkerade jag hojen och tog mig ner i ravinen utmed forsen. Här syns spår efter husgrunder och fördämningar bland pittoreska röda stugor. 





Verksamheter i Röttle har sitt ursprung från medeltiden, då man utnyttjade vattenkraften och byggde upp en industriby med verkstäder och kvarnar utefter forsen. Numera är de röda stugorna befolkade av sommargäster och i en av de kvarvarande kvarnarna visar man under sommaren hur det gick till att stenmala säd till mjöl.