Roadtrip

 


En roadtrip på ostkusten, från Västervik på de mindre och inte så hårt trafikerade vägarna. Målet var att följa kustlinjen norrut så nära havet som möjligt Även om det innebär en del dead ends.
Övernatting i tält blev mitt val då vägvalet gjorde det nästan omöjligt att beräkna tidsåtgång och etappmål.

Fina mc-vägar ut till Tyrislöt i St-Anna skärgård innan det var dags för färja över slätbaken och vidare över Vikbolandet, till den andra färjan för dagen och en tur över Bråviken
 
Ett besök på femöresfortet i Oxelesund, en försvarsanläggning och en produkt av det kalla kriget som genom åren har blivit otidsenligt. Tror nog att anläggningen var omodern redan när den var färdigbyggd.

Det blev en liten nostalgi tripp ut till Torö och Svärdsö, där jag som tonåring upplevde Sveriges på den tidens pop elit. Vi som var med på den tiden känner igen band som Shanes, Ola and the Janglers, Tages, Caretakers, Tom Mick and the Maniacs. Alla uppträdde på Svärdsö folkpark mitten på 60-talet.



Vidare in Nynäs och en sväng runt Ringvägen, har blivit en tradition varje gång jag besöker Nynäs att köra ett varv. Mat och logi hos Jenny och Rolle. Nästa morgon dags för hemfärd, efter en fika hos Lisa  i Tyresö, passar på att ta slingerbulten till Rosenhill och vägen till Skanssundet vidare på gamla riksettan till Jönköping. Totalt blev det 110 mil på denna lilla roadtrip





På grus asfalt och järn

På galet goa vägar ner till Anten och Gräfsnäs och upplevelser på grus, asfalt och järn. Ett koleldat ånglok drar tåget den 12 km långa sträckan mellan Anten och Gräfsnäs med en topphastighet av 40 km/tim, en hastighet som man oftas färdades med i början på 1900-talet




 Själv har jag egna minnen från ångloksepoken i Nynäshamn, vilket varade till 1950-talet. De sista decennierna kördes ånglok parallellt med motorvagnar och motorlok, ännu år 1955 förekom ångloksdragna persontåg och så sent som 1957 drogs de flesta lokalgodstågen av ånglok.  


Det skiljer över hundra år mellan dessa två lok och båda "går som tåget"